Taustakuva on ko. talon kattolaudoituksesta.

Sivujen materiaalin luvaton käyttö ja kopioiminen kielletty.

Kuntotarkastus, kuntotarkastustodistus

"raksystems johtavien kiinteistönvälittäjien suosittelema"


Kuntotarkastus on tarkastajan kirjaamalla tavalla tehty, asuntokauppaa varten, eli tarkastaja on ollut tietoinen, että antamansa arvio vaikuttaa ostopäätökseen. Tarkastuspalvelu  oli luvattu suorittaa kuntotarkastuksen suoritusohjeen mukaan ja näin oli kuluttajan asemassa olevalla palvelun ostajalla oikeus luottaa tapahtuvan.
Paikalla olivat myös ostaja ja myyjä. Tarkastuksen tilaajina ja kustannuksista vastaamassa olivat  myyjä ja ostaja.

Heti tarkastuksen loppuessa välittäjä kirjasi esisopimukseen kuntotarkastajan suostumuksella arvion: "kuntotarkastus, missä ei rakennuksen ikä ja muut seikat huomioiden ole olennaisia virheitä"(katso myös kohta välittäjästä)



Toisin kuin joskus kuvitellaan kuntotarkastaja on kuluttajasuojalain mukaan vahingonkorvausvelvollinen kuluttajalle aiheuttamastaan vahingosta, ei pelkästä tarkastusmaksusta.
Oikeuskäytäntö tuntee tapauksia, joissa kuntotarkastusyhtiö on määrätty vastuuseen kauppahinnan palautuksesta ostajalle yhteisvastuullisesti myyjän kanssa.
Laki edellyttää, että tarkastaja tekee työnsä ammattitaidolla ja huolellisesti.



KUNTOTARKASTUS RAPORTTI
Olleellisimmat havainnot- taulukkoon kuntotarkastaja on kirjannut vain ja ainoastaan seuraavaa:
lisätutkimustarve on:
 1. "talousveden laatu"
 2. "sähköjärjetelmän osalle: sulakkeiden palamisia huippupakkasilla".
 (sähköasennusten lopputarkastus oli vielä lopputarkastuksen jälkeenkin ja kuntotarkastuksessa pitämättä. Sähköjen lopputarkastuksen puuttuminen ei kuitenkaan  ollut ilmeisesti tarkastajan mielestä olellinen havainto 5v vanhassa rakennuksessa. (Sähköasennukset oli ilman lupia tehty ja hengenvaaralliset ja sellaisiksi jäivät vielä sitten tarkastuksen jälkeenkin).
Kuntotarkastuksessa kohdassa "lisätutkimustarve" ei ole muuta kirjattu kuin em. 2 seikkaa.
Jälkeenpäin lisäselvitystarpeita on väitetty olleen, jos jonkinlaisia ja näyttää että niiden määrä lisääntyy vuosien kuluessa raportin kirjauksista huolimatta.


Kuntotarkastaja antoi tarkastuksensa ja kaikkien tekemiensä havaintojen  perusteella, (kuten todistukseen on kirjattu), rakennukselle yleisarvosanan:  9,0.
Tarkastukseen perustuvan todistukseen  kirjatun mukaan arvosana kertoo;
"kiinteistön saama yleisarvosana kuvaa laajasti kiinteistön kuntoa, käyttökelpoisuutta ja ajanmukaisuutta edellä määriteltyjen osa-tekijöiden mukakaisesti".
Oikeuden näkemys on, että todistus kertookin  muista vastaavista rakennuksista ja jättää kaiken em. pois kokonaan.

Todistuksessa lukee: (jotka kaikki oikeus ohittaa)
"jos jotakin rakennetta ei olla voitu lainkaan tai merkittäviltä osiltaan tarkastaa tai tarkastusta ei ole voitu tehdä riittävällä varmuudella tulee rakenteen arvosanaksi nolla (0).
Kyseinen rakenne ei tällöin saa rakennusosakohtaista arvosanaa. Yleensä tämä tarkoittaa myös, että rakenteen kunnon tarkempi tutkiminen on aiheellista"
Tarkastajan allekirjoittamassa todistuksessa ei tässä tapauksessa ole ainuttakaan nolla-arvosanaa, eikä ainuttakaan kohtaa "ei selvinnyt, vaatii jatkotutkimuksia"
Esim. ulkoseinät ovat saaneet arvosanan 9, perustukset 10, alapohja 10, rakennuksen vierusta 10, sadevesien ohjaus 9, salaojat 9, yläpohja 9, ikkunat ja ulkoovet 9, muut tilat 9 märkätilat 8, vesikatto 8. 
Kokonaisarvosana todistuksessa on 9,0,  josta vielä mainitaan että todistus perustuu kuntotarkastusraporttiin.

Em. huolimatta kohteelle jäivät  tarkastuksen jälkeen vakavat paloturvallisuus-, käyttö- ja rakenneturvallisuuspuutteet, monia terveysriskejä, joiden vuoksi kiinteistön rakennukset eivät olisi saaneet, eivätkä saisi olla edes alunperin käytössä (käyttökiellossa tällähetkellä).
Tarkastaja on em. lisäksi vasta KO;ssa ja HO;ssa väittänyt, että koko hirsirakennejärjestelmä hirsitalossa jäikin tarkastamatta ja hänen jälkeensä piti tulla rakennesuunnittelijan rakennetta tarkastamaan! HO;ssa hän vasta tunnusti, että ei ollut todellakaan virhettä kirjannut hirsirakennejärjestelmästä ja virheen syy-yhteydestä muutoksiin, esim. katossa!
Em. perusteella tarjoamansa kuntotarkastuspalvelu ei ole voinut olla kuluttajalle turvallinen eikä mitenkään voi täyttää kuluttajansuojalakia.
Tarkastukseen perustuva arvosana ei siten kuvannutkaan käyttökelpoisuutta, eikä kiinteisön kuntoa eikä ajanmukaisuutta millään tavalla, ei tosin myöskään käyttökelvottomuutta, virheellisyyttä.

Vuosia myöhemmin käräjäoikeuden todistelussaan kuntotarkastaja kertoi, että tietokone tekeekin arvosanan eikä hänellä ollutkaan asian kanssa mitään tekemistä. 
 Hän kertoi että näki kyllä todistuksen ennen sen lähettämistä kuluttajalle. Eikä tästä arpomiskäytännöstä siinä mainittu mitään.
Työkaverinsa samasta firmasta tosin kertoi, että todistus perustuu nimenomaan tarkastukseen ja tarkastuksessa tehtyihin havaintoihin.

Kuntotarkastaja kertoi vasta todistelussaan että ei kyennytkään hirsirakennetta, (koko rakennejärjestelmää) tarkastamaan, vaan rakennesuunnittelijan pitää tulla ja vasta tämä tekisi johtopäätökset. Sitä että rakenne jäi täysin tarkastamatta, ei kerrota missään, ei lausumissaan alkaen  v.2008, eikä antamansa todistuskaan tuo tätä esille.
 HO:ssa vasta tunnustus tuli esiin kun hänen piti itse osoittaa, missä virheet on kirjattu, niitä ei väitteistä huolimatta löytynytkään.
Tarina rakennesuunnittelijan tarpeesta  on tullut sekin  päivänvaloon, vasta käräjäoikeudessa aivan uutena asiana!

Mitä sitten laki sanoo ostajan ennakkotarkastusvelvollisuudesta (mm.maakaari):
Ostajan ei edellytetä, käyttävän asiantuntija-apua, suorittavan tavanomaisesta poikkeavia tai teknisiä toimenpiteitä kiinteistöllä. Mitä vanhempi/huonokuntoisempi kiinteistö on, sitä perusteellisemmin tarkastettava.
Ikää tällä kiinteistöllä ei ollut kuin muutama vuosi.


Raportissa tarkastaja on kirjannut, että kohteella on normaaleja hirsirakenneratkaisuja ja että ulko ja väliseinäkehät ovat painuneet normaalisti.



Hirsirakenteen tarkastamatta jäämistä ei myöskään mainita kuntotarkastusyhtiön laatuvirhekorjauksessa-07 ,ei missään lausumissa eikä korjaustyöselityksessä eikä se ole rajauksena piilovirhevakuutuksessakaan.
Myöskään KO;n  ja HO;n tuomioissa ei kerrota mitään kuntotarkastajan todistelusta, eikä tuomioista selviä että ylipäätään koko rakennejärjestelmä onkin jäänyt tarkastamatta, virhe kirjaamatta, vaikka hän oli se joka tarkastuksen teki ja kirjasi raportin.
Luulisi tarkastamatta, kirjaamatta  jäämisen olleen seikka, joka olisi pitänyt ainakin ottaa tuomioissa  huomioon ainakin huolimattomuutta ja vahingonkorvausvelvollisuutta arvoidessa.
Tuomioiden johtopäätös on ilman em."ikäviä"tietoja, ei ole missään vastuussa eikä ole vahingonkorvausvelvollinenkaan. Me ostajat sen sijaan olemme tarkastusyhtiölle  noin  150 000 euroa korvasusvelvollisia.

Sen sijaan tuomiossa kerrotaan esim. miten "kuntotarkastaja on kertonut väliseinien päältä puuttuvasta liikuntavarasta ja miten virhettä jota ei ole kirjattu on kuulemma käsitelty perusteellisesti kuten myös olemattoman virheen syy-yhteyttä muutoksiin katossa.
Tuomioiden mukaan me olemme siten  tulleet  puutteesta tietoisiksi  ja saamme maksaa koko katonkin kaikki virheet, myös alimittaiset rakenteet, joita tarkastaja ei havainnut" (eikä myyjä kertonut)

Em. huolimatta kuntotarkastaja itse kertoi todistelussaan että ei hän edes voinut nähdä, että onko väliseinien päällä painumavarat, että ei sitä näe.
Em. tarkastajan kertoma on jätetty pois  tuomioista kuten kertomansa osaamattomuudestakin. Kuntotarkastaja ei ole todellisuudessa voinut meille kertoa em. puutteista mitään, osaaminen ei kertomansa mukaan ole edes riittänyt.

Tuomiossa kerrotaan; "mikäli ostajat olisivat huomioineet raportissa olevan, heille olisi jo ennen kauppaa selvinnyt missä laajuudessa korjauksia tarvitaan". Korjauksista eivät tosin osaa kertoa kukaan paikalla olleista, eivätkä korjaukset selviä asiakirjoista, jotka oikeuslaitos ohittaa!

Vertaa lausumaan: Kuntotarkastaja kertoi että ei hän kyennyt tarkastamaan kohdetta ja joku muu tekee vasta  johtopäätökset ja katsoo mitä lähdetään tekemään.
Tätä oleellista seikkaa ei mainita tuomiossa, eikä raportissa, eikä myöskään 4 vuoteen  missään lausumissa . Tarkastajan on ollut täysin mahdoton kertoa, mitä nyt tuomiossa väitetään.
Väite ei perustu mihinkään.

KO;n eikä HO;n  tuomiossa ei missään virhekohdassa näy kuntotarkastajan suoritusohjetta, eikä toimintaa ylipäätään verrata missään kohdin em. asiakirjaan, eikä tarkastajalla nähdä olleen mitään vastuutakaan.
Suoritusohjetta kuitenkin nimenomaan luvattiin noudattaa ja sellaisesta palvelusta maksettiin ja sovittiin.

Hovioikeudessa kuntotarkastaja vasta paljasti että ei ollut virhettä kirjannut eikä virheen syy-yhteyttä muutoksiin kohdeen rakenteissa. Muutoksia ei myöskään virheeksi kirjannut. Ei osannut selittää miksi oli näin menetellyt.

Hovioikeus ei välittänyt em. kertomuksesta mitään vaan kirjaa että edelleen, maallikkojen on pitänyt tietää virheet. Virheet joita ei ole kirjattu ja mihin virhe jota ei ole, vaikuttaa näin olemme laiminlyöneet olemattoman virheen huomioimisen ja kaikki syy on näin ollen meidän!
Tuomio on vastoin mitä tarkastaja itse kertoo.

Sekä käräjä- että hovioikeus ovat ohittaneet sen, että kuntotarkastusraporttia ovat ammattilaiset lukeneet kuntotarkastusyhtiön vakuutuspuolella ja raportin  perusteella arvioneet piilovirhevakuutuksen sisältöä.
Rakennusalan ammattilaiset eivät ole virhettä löytäneet ja piilovirhevakuutuksessa ei ole ollut mitään rajauksia
 Em. huolimatta miedän on täytynyt virhe löytää ja käsittää rajaukset, joita ei oikeasti ole.
KO ja HO eivät em. huolimatta usko näin olleen ja asiakirjat, jotka osoittavat totuuden ohitettiin!

Hovioikeus käyttää sivutolkulla tilaa ja haukkuu kuntotarkastuksen perusteella tarkastajan tekemää  todistusta. Arvosana ei sovi tuomioon. Hovioikeus ei mainitse mitään siitä mitä tarkastaja itse kertoo, että mitään virhettä ei ole kirjattu.

Miten tarkastaja olisi voinut käsitellä virhettä jota ei ole, miten hän olisi voinut kirjata olemattoman virheen merkitystä, vakavuusastetta, jatkotoimia jne, joita mitään ei raportissa ole.Kaikki nämä seikat piti kuitenkin meille kertoa suoritusohjeen mukaisesti .
Melkoinen ristiriita?


KUNTOTARKASTUKSESSA  ARVOSANAN 9/10   SAANUT  ASUINRAKENNUS ON ASETETTU KÄYTTÖKIELTOON TERVEYDENSUOJELULAIN PERUSTEELLA 



Mitä ko. kuntotarkastus opetti meille:
- kuntotarkastuspalvelu ei välttämättä tuo esiin edes vakavia ammattilaiselle silminnähtäviä  turvallisuuspuutteita ja riskejä!
- suoritusohje ja tarkastus eivät ole sama asia, suoritusohjetta ei noudatettu, vaikka siitä oli sovittu
- rakentamismäärysten vastaisuutta  ja vakavia silmämäärin havaittavia virheitä ja puutteita ei  välttämättä kerrota, käyttökelvottomuus voi jäädä salaisuudeksi jota ei ostajalle kerrota.
- kaikki kannattaa tässäkin tapauksessa tallentaa, em. toimilla voi jo sinällään olla jo merkitystä suoritukseen ja palvelun ostajan oikeusturvaan
- kuntotarkastusraportti, tarkastaja fyysisesti tarkastaa ja mitä kirjaa ja se mitä tarkastaja siitä myöhemmin kertoo, eivät välttämättä ole yhtenäväisiä esim. korjaustarpeet ja mitä kirjaukset tarkoittavat saattaa muuttua jälkeenpäin.
- virhekodat täytyy vaatia kuvattavaksi ja kuvata  ne myös itse ja katsoa että kuvan teksti  raportissa on yhteneväinen (edellyttää että tarkastaja osaa havaita virheet)
- lisätarkastustarpeet voivat  lisääntyä  kummasti jälkeenpäin, vaikka virhettä ja korjaustarpeita ei olisi  kirjattu raporttiin, huomio tämä seikka. Siksi oikeusturvasi vaatii, että puhuttu dokumentoidaan
- muista että se mitä kirjataan, ei jälkeenpäin tarkoita enää sitä mitä asiakirjaan on kirjattu ja mitä kerrottu.
- Ne asiakirjat jotka ovat tarkastuksella, voivat muuttua muuksi myöhemmin. Kuvaa kaikki asiakirjat juuri sellaisena kuin ne esitetään ja miten tarkastaja ne kuvaa ja taltioi mitä tarkastaja niistä kertoo, mitkä niissä ovat ristiriitaisia tietoja ja mitä puuttuu Huomio että tarkastuksessa tulee olla tietyt asiakirjat käsillä ja tarkastajan tulee ymmärtää tämä
- Käy tarkkaan läpi ennen tarkastusta mitä valmistautumisohjeessa myyjän pitää tai piti tehdä ja taltioi tarkkaan onko tehnyt niin vai ei, myös ja erityisesti se miten tarkastaja valmistautuu, toimiiko ohjeensa mukaan tekeekö tarkastussuunnitelman kohteen ominaisuuksien mukaan ennen tarkastuksen alkua.
-kysy mitä virhettä, riskejä, puutteita tarkastaja näkee ja mikä merkitys milläkin seikalla on nyt ja jatkossa. Vaadi kertomaan mitä rakennusmääräykset  ja muut vaatimukset ja määräykset vaativat ja sanovat asiasta, missä kohdin ilmenee määräysten vastaisuutta. Taltioi kaikki mahdollinen sillä asiat eivät  jälkeenpäin välttämättä ole enää niin.
- käy itse rakennusvirastossa, ympäristövirastossa, vaadi kaikki tiedot kohteesta itsellesi jo ennen tarkastusta ja käy kaikki läpi nimenomaan rakennustarkastajan kanssa. (Kuvaa  kaikki mitä siellä on, kysy puuttuuko jotain,onko luvan ehtojen mukaiset asiakirjat ajallaan tehty ja kunnossa, pyydä kopiot ja käy luvan ehdot läpi viranomaisen kanssa ja vaadi selvitys siitä miten luvat ehdot ovat toteutuneet. Onko kohteella edes käyty ja rakentamista valvottu, mitä rakentaja on laiminlyönyt, ja erityisesti  mitä viranomainen on laiminlyönyt ja mikä merkitys laiminlyönneillä on, valvo että kaikki em. säilyy sellaisena kuin se on ollut.)
Sinun on osattava kysyä ja selvittää asioista, joista et voi maallikkona edes tietää tai ymmärtää. Et voi luottaa että viranomainen on hoitanut lain mukaiset tehtävät, että yleistä etua olisi valvottu, et voi luottaa että rakennushanke on edes valmis vaikka sitä sellaisena markkinoidaan.
- Ole kuntotarkastuksessa varuillasi, kaikki ei välttämättä ole sitä mitä luvataan, tarkista tarkastajan osaaminen, koulutus, kokemus miten hänet on perehdytetty ja onko perehdyttäjällä osaamista. Vaadi kertomaan jos osaaminen ei riitä.
Käy suoritusohje läpi sanasta sanaan tarkastajan kanssa, ennen kuin aloittaa tarkastusta, vaadi osoittamaan miten ohjeen noudattaminen on toteutunut ja valvo että toimii koko ajan sen mukaan.
- Varmista onko kaikki oleellinen tieto käsillä (sinun tulee itse ensin kyetä ymmärtämään, mikä on oleellinen), tarkastus tehdään vaikka näin ei olisi eikä siitä välttämättä kerrota sinulle, ei kuulemma vaikuta mitään suoritukseen josta maksat täyden hinnan.
- Sinun on osattava ja ymmärrettävä paljon, paljon enemmän kuin mitkään lait tai muut ohjeet  yleisesti kertovat, siitä mitä ostajan velvollisuudet ovat, sinun on ymmärrettävä,hallittava rakennuslupa, rakennusmääräykset, rakennustekniset asiat, viranomaisen tavat toimia ja  kirjata asioita, ymmärtämään erityissuunnitelmat, lvi suunnitelmat, jätevesien käsittelyyn liittyvät kaikki seikat, paloturvallisuuden asiakirjat, määräykset ja kenties tallirakentamiseen liittyvät ohjeet, määräykset, vaatimukset, tarkastuskäytäntö, rakenteet, asiakirjat ja kaikki rakentamiseen liittyvät asiakirjat, sähkösuunnitelmat sekä em. liittyvät tarkastuskäytännöt jne.
Tämän tapauksen perusteella sinun tulee valmistautua tarkastukseen erilaisin työkaluin, valmiina kaivamaan maata, vääntämään tallin lattiakaivon kannet auki työkaluin ja tonkimaan lattiakaivoja, mittailemaan rakenteita eli näiden mukaisin työkaluin ja vaatetuksin. Sinun tulee osata verrata esim. onko esim. wc:n viemärin tuuletusputken koko oikea vai väärä, tarkastajalle ne ovat mitoitusta eikä kuulu tarkastukseen.
Sinun tulee osata itse tarkastaa onko rakenteet alimittaisia, vaarallisia,esim. alimittaiset ja vaaralliset kaiteet eivät kuulu tarkastukseen ovat kuulemma mitoitusta nekin. (vaikka silminnähden olisivat alimittaisia)
Sinun tulee siis saada omistajan lupa kaivaa, availla paikkoja ,vääntää auki rakenteita jotka eivät aukea sovinnolla. Se mitä normaalisti sanotaan ostajan velvollisuuksista ei pidä paikkaansa.

Lista on hengästyttävän pitkä. Harkitse tarkkaan kannattaako ylipäätään kuntotarkastus, sen perusteella voi saada täysin vääristyneen kuvan rakennuksesta.
Totuutta rakennuksen kunnosta et välttämättä saa, vaikka hankkisit miten hyvän rakennusalan ammattilaisen tahansa, eikä tosin tätä ostajan velvollisuus edes velvoita.
Olet tekemässä elämäsi suurinta kauppaa ja olet ammattilaisten armoilla, et voi juuri valvoa omaa oikeusturvaasi.
Ko. tapaus osoittaa kuinka täysin osaamaton "ammattilainen" tekee maksusta välittäjälle ja myyjälle ja sinulle mukavan raportin, virheet piilotellaan ja jätetään kirjaamatta  ja kertomatta. ja saadaan ihminen tekemään kauppa, jossa myydään käyttökelvoton kohde hyväkuntoisena.

Tapaus osoittaa myös miten Suomen oikeuslaitos saattaa toimia.
Tarkastajalta hävitetään suoritusohjeensa ja vastuunsa, ikävät tarinat katoavat ja tuomio tehdään tarkkaan suunnitellun osien varassa ja väitetään jopa vastaan todistajaa.
 



Kuntotarkastusyhtiön toimitusjohtaja haastattelun loppuosassa puhutaan reklamaatioista ja vastuusta.

malmivaaran haastattelu

Malli kuntotarkastuksesta  mm. sivulla 2 . kohta käytettävissä olleet asiakirjat;  luetellaan mitä on ja mitä olennaisia puuttuu.
esimerkki



Kuntotarkastusyhtiön  entinen laadun  valvonnasta, kuntotarkastajien koulutuksesta ja tarkastusten kehittämisestä vastannut  (nykyinen välitysliikkeen tekninen asiantuntija) kertoo vasta käräjäoikeuden todistelussaan;
" minulla ei ole pitkää kokemusta hirsitalojen osalta, tämä on käytännössä ainoa tämän tyyppinen talo, jonka kanssa olen koskaan ollut tekemisissä", varauksia en osaa piirtää koska mulla ei ole niistä mitään havaintoa kuin yksi valokuva, en osaa ottaa kantaa painumaan kuin mitä kirjallisuudessa on sanottu enkä osaa sanoa missä vaiheessa painumisen suunnittelu tehdään  normaalisti  ja miten painumat huomioidaan  koska en ole hirsirakenteen asiantuntija,en osaa vastata minne suuntaan halkeamien kuuluu mennä,  salvoksia voi kitata elastisella massalla olen niin päätellyt"

Kuntotarkastaja, (jonka oli perehdyttänyt em. laadunvarmistaja),  kertoo vasta todistelussaan käräjäoikeudessa:  "en muista että hirsitalon tarkastusmallia olisi erikseen käyty läpi tarkastajien kouluttajan kanssa (kts. ed. teksti kouluttajan kertoma), ei ollut tietoa miten rakenne ja salvokset kuuluu olla koska ei ole yksityiskohtaista hirsirakennetuntemusta, väliseinien painumavaroista en pysty sanomaan, ulkoseinärakenteesta en havainnut epänormaalia painumaa, en tiedä minkälaiset varaukset  kuuluu olla"
 Kysyttäessä pystyttiinkö hirsirakenteiden seiniä, rakennetta tarkastamaan minkälaiset varaukset, minkä kokoiset tai sen tyyppisiä asioita?" en, en pysty"(vertaa tarkastuksensa perusteella laatimaansa tarkastustodistusta!) Hovioikeudessa kaikki em. salattiin, hän ei enää tuonut esille osaamattomuuttaan , hovissa tiesi hirsien painumarytmin alkuvuosina, käräjäoikeudessa ei ollut hajuakaan asiasta.

Käräjäoikeudessa hän väitti että sadevesikaivoihin ei tarvitse edes katsoa, hovissa pitikin katsoa, mutta ei havainnut kuulemma mitään koska ei ole kirjannut virhettä.
Tarkastusyhtiön omat todistajat kertovat että virheet olivat ihan silmämäärin havaittavia ja kuuluivat kyllä tarkastukseen. Tuomion mukaan kyse olikin vain "sadevesikaivon puuttuvata pohjasta". Oikeastihan virhe oli virheellinen sadevesien poistojärjestelmä.

Raksystems:n kuntotarkastaja kielsi KO:ssa olleensa kohteella  v.2005 jälkeen ja väitti  olleensa täysin tietämätön tapahtumista kohteella tarkastuksensa jälkeen  ja tuomio langetti tästä valheesta  meille yli 100 000€  maksettavaa, reklamaation myöhästymisestä.
Kuitenkin hovioikeudessa  tarkastaja myönsikin että oli ollut kohteella v.2006 tarkastuskäynnillä reklmamaatioidemme perusteella.
Tämä osoittaa kuinka tahallisesti väärällä valalla, hän sai aikaan virheellisen tuomion ja erittäin suuret kustannukset, kaikkien aikaansaamiensa vahinkojen lisäksi.   HO  ja KKO eivät huomioineet em. tunnustusta. Jo KO:ssa todistajat ja selkeä kirjallinen asiakirjanäyttö osoitti tarkastajan valehtelevan. 
Hovioikeuden kaikki 3 jäsentä kuitenkin kuulivat tämän tunnustuksen.
Hovioikeus keksi nyt ison kuntotarkastusyhtiön edun mukaan, uuden tarinan, kun vanha tarina  osoittautui perättömäksi lausumaksi (joka siis ohitettiin).
Vasta HO;n esittämä väite oli että  olimme tehneetkin reklamaatioita mutta  meidän maallikkojen, reklamaatiot ovat olleetkin väärin tehty, eivätkä ole olleet nyt reklmaatioita ollenkaan, vaikka itse kuntotarkastusyhtiö ei ole tälläistä edes väittänytkään. Väite olisi pitänyt esittää jo 2006 reklmaatiot saadessaan.
Tuomiossa ja käsittelyssä ohitettiin kaikki seikat, mitkä osoittivat, että tekemämme reklmaatiot oli täysin ymmärretty ja niiden perusteella oli päätetty ryhtyä lämpökuvaukseen ja sittemmin laajamittaisiin korjauksiin v.2007.
(Tästä myös blogikirjoitukset v.07 remontista/ ja laatuvirheremontti).
Reklamaatioista seurannut em. suuri remontti ohitettiin kuten kaikki se mitä jo käräjäoikeudessakin. Se miten ristiriitaista laajamittaisen remontin tekeminen, ilman reklamaatioita on, ei huomioida. Mikään kuntotarkastusyhtiö tuskin tulee oma-aloitteisesti tekemään tuhansien eurojen edestä korjauksia, jollei ensin ole reklamoitu.

OTE HO:n Tuomiosta s. 19
Kuntotarkastusyhtiön reklamaatiopäällikkö, kertoo todistelussaan
(oikeuskäsittelyn aikaan välitysliikkeen asiantuntija) :
"ensimmäinen käynti johtui siitä, että ostajat olivat reklamoineet kuntotarkastuksen virheistä  ja kun minun tehtäviini kuului silloin selvittää näitä reklamaatioita, niin kävin kuntotarkastajan kanssa paikan päällä ja selvitettiin sitten niitä asioita joista ostajat olivat reklamoineet"
Reklamaatiot oli siis myös heidän mielestään saatu ja täysin ymmärretty. Silti "oikeuden"tuomio käänsi väkisin asian toisin.



 Kuntotarkastusyhtiö on lähettänyt meille perintään laskun  160 855,69€ .
Lasku perustuu valehteluun oikeudessa ja totuuden salaamiseen 8 vuotta tarkastuksestaan. Ostaja on johdettu harhaan salaamalla virheet ja tekemällä raportin, josta kaupapäätöksen peruuttava virhe olikin jäänyt kirjaamatta eli salattu ostajalta !. Em. väitteen vahvistaa myös kuntotarkastuksen perusteella tehty todistus.  Me emme olisi kauppaa tehneet jos tieto hirsirakenteen virheellisyydestä olisi meille kerrottu .

 Tuomioistuin  ei ole välittänyt valheesta eikä tunnustuksesta, joka tapauksessa syy on ostajan, joka osti 9/10 talon, raportin perusteella tehty todistus osoitti että  mikään ei jäänyt epäselväksi eikä jatkoselvitystarpeita ollut. Tuomio ja koko em. perintään laitettu summa perustuvat valheisiin ja vahingonkorvausvelvollisuuden aiheuttavaan huolimattomuuteen,  vuosien salaamiseen, väärien väitteiden esittämiseen .
Em. toiminta ei voi olle kuluttajasuojalain, suoritusohjeensa  mukaista  toimintaa. Toiminta täyttää petoksen tunnusmerkistön.
 Kuluttajasuojalain 8 luvun  16§ mukaan  kuluttajan on ilmoitettava virheestä  elinkeinonharjoittajalle  kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Laissa ei ole määritelty kohtuullista aikaa. Kuluttajasuojalain 8 luvun 16§mukaan tilaaja voi vedota reklamaatioajan kulumisen jälkeenkin palveluksen virheeseen, jos toimeksisaaja on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti"


24.2.2009 (välitysliikkeen asiantuntijana ko aikaan ollut) entinen  kuntotarkastusyhtiön tarkastuspuolen sekä vakuutuspuolen yhteinen reklamaatiopäällikkö on lausumassaan  lausunut:
- s.11 " epänormaalin suuruisesta tai normaalista  poikkeavaa korjaustarvetta  aiheuttavasta  painumisesta  pitäisi  kuitenkin olla mainittu erikseen. Raportissa tulee ilmetä epäkohtien merkitys, vakavuusaste, mahdolliset haitat  asumiselle ja korjaus- tai  toimenpidetarve.
Vakavuusaste, korjaus-  ja toimenpidetarve eivät tule  selkeästi esille  raportissa, joten  siltä osin  raportin esitystapa ei vastaa  KH 90-00317  suoritusohjeen vaatimusta"
- s. 15 " kuntotarkastuksen suorittamiseen vaikuttavat rajaukset on mainittava raportissa selvästi  KH 90-00317  11.1  mukaan, joten  tarkastuksessa on virhe siltä osin, ettei piirustusten puuttumista ole huomioitu  eikä niiden puuttumisen merkitystä ole kerrottu"
- s. 15 "kyseessä on virhe kuntotarkastuksessa  KH-90-00317  kohta 8.1  (loppukatselmuspöytäkirjaa ei ole  näytetty ostajille, eikä  kirjattujen huomautuksia ja niiden merkitystä (keskeneräisyyttä)ole selvitetty)
s. 16 "oleelliset havainnot  taulukosta puuttuu  maininta puuttuvasta tukipilarista , mikä on virhe kuntotarkastuksessa KH 90-00317 mukaan"
-s. 16 " piirustusten  puuttumisen merkitys  tarkastuksen luotettavuudelle on kuitenkin  KH 90-00317  suoritusohjeen mukaan arvioitava  ja kerrottava  raportissa  ja siltä osin tarkastuksessa on virhe"
- s.  17  kuntotarkastajan olisi pitänyt havaita vesikattolaattojen  huono kiinnitys  jos tarkastus olisi tehty  huolellisesti "
-  s.16 "oleelliset havainnot taulukosta puuttuu  lisäselvitystarve (julkisivut, kantavat rakenteet sekä välisenät) mikä on virhe  kuntotarkastuksessa  KH 90-00317  suoritusohje kohta 11.1 mukaan."
- s.16 "kuntotarkastusraportin  kohdassa 1.2  oleelliset havainnot  olevasta taulukosta puuttuu  välipohjan kaltevuus, mikä on virhe  kuntotarkastuksessa KH 90-00317 mukaan"
- s. 14" kuntotarkastaja  ei ole havainnut  tai on jättänyt  raportoimatta virheet rakennuksen vierustan maanpintojen kaltevuuksissa , kuntotarkastuksessa on siltä osin virhe
-s. 13 " rakennussuunnitelmien puuttumisen ja rakennuksen epäonnistumisen välinen  yhteys on sinänsä olemassa"
-s. 3 " höyrynsulun  puuttuiden osalta  virheet  olisivat olleet  nähtävissä  kyseisellä alueella, vaikka tarkastus  ei olisi koskenut mitään muuta aluetta"
- s. 7 " ikkuna ja oviaukkojen  yläpuolisten painumien  havaitsemattomuus  kuntotarkastuksessa  on esitetty  lausuntoni kohdassa  2.3.2"

- s. 6 "olin kohteella 2.8 .2006 kuntotarkastajan kanssa selvittämässä  kaupan jälkeen tehtyjen reklmaatioiden oikeellisuutta, samassa yhteydessä selvisi että tarkastaja on  myös tehnyt  virheitä  tarkastuksessaan
Tuomioissa ei ole mitään näistä huomioitu . Lausuma on ollut aineistossa sen tekemisestä  v.2009 alkaen.



Kuntotarkastusyhtiön asiantuntijana esiintynyt rkm on v.2011 2h katselmuksen aikana todennut korjaustarvetta olevan 196.165 euroa.
Korjaustarve on havaittu ostajien valtavan tilkintätyön, kuntotarkastusyhtiön  kuukausia kestäneen "piilovirhe"-korjausyrityksen jälkeen hyväkuntoisena myydyssä kaupanteossa 5v vanhassa talossa. Em. kustannusarvioista puuttuu vielä  mm. kokonaan "asianmukaisen" hevostallin osuus sekä hirsiseinien virheellisyydet, jotka em. rkm mukaan korjaantuvat lisätilkinnällä.
- em. lausumaa ja kustannusarvioita ei ole tuomioissa huomioitu, eikä lausumassa todettuja seikkoja esim. s.26 "kahden  kantavan  pilarin rakentaminen lisätuennaksi" ei ole huomioitu koska virheeksi esittämäämme  pilareiden puuttumista ei ole tuomioistuin käsitellyt ollenkaan, virhe on ohitettu
-s.  28 " betonilattiassa  näkyy muodonmuutoksia  ja painumia   ja ohessa oleva  1.4.1.2 tasaisuusvaatimukset -taulukko ilmaisee että  lattiassa vaaitusmittausten osoittamia poikkeamia ei sallita. Hän on todennut myös kohteella hirisen halkeamia jotka olivat yli 10cm.
Hän on kirjannut lausumaansa myös sivulle   9 "  sokkeliharkossa ei ole  rakennusaikana voimassa olevien ohjeiden  mukaista eristystä esim. perusmuurilevyä. Tuomiossa taas todetaan että sellaista ei ko. aikaan  tarvittu.
Näitäkään seikkoja ei tuomioissa ole huomioitu.

- em. rkm kirjaa sivulle 25" kuntotarkastaja  on myös todennut  kattorakenteiden  painumat  ja niiden  yhteyden  rungon rakenteen  virheeseen
" Itse kuntotarkastaja kertoi kuitenkin HO;ssa että ei ole em. virhettä  kirjannut eikä virheen syy-yhteyttä katon muutoksiin kohteella.
Em. rkm. esittämä tarkastajan todistelun vastainen väite on huomioitu tuomiossa. Sen sijaan tarkastajan oma tunnustus onkin kadonnut, kuin sitä ei olisi esitettykään.












©kiinteistökauppa.blogspot.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä mieltä olet?